fredag 8. januar 2010

Godt nytt år


Da får jeg starte med å ønske alle sammen et godt nytt år,litt uvant å skrive 2010,men det kommer seg vell fort,surrer litt med det vært år jeg:)
Vi har hatt en veldig koselig jul hjemme på Råholt.
 Det er første jula vi feiret hjemme alene uten foreldre,men søstra mi med familie kom fra Haugesund,og vi hadde det veldig koselig.

De kom et par dager før juleaften,og på lillejuleaften hadde jeg grøtfest her hjemme.Jeg lagde grøten fra bunnav,og lagde litt ekstra mye siden vi skulle ha riskrem på julekvelden.
Grøten var ferdig i god tid før gjestene kom,og den var veldig god.Var et par ting til jeg skulle lage på ovnen,og pluttselig luket det brent i hele huset.Jeg skjønte ikke hva det var,men fikk pluttselig se at grøtkjelen sto på fult og lokket hoppa opp og ned..Da holdt det på å klikke for meg,så lenge som jeg hadde rørt å passet på den grøten,også var den svidd på 30 sekunder.Jeg hadde da klart å skru på feil plate.Jeg prøvde å skrape av den øverste grøten,og trodde jeg hadde klart å reddet noe av det som var på toppen,men etter vært kom brent smaken snikende frem..Jeg var så lei meg og så sliten og gjestene kom jo om ca 5 min..Så da var det bare å begynne på nytt,kunne liksom ikke ha bestilt en pizza når det skal være mandel i grøten.he.he Men gjestene tok det med en smil,og etter en god stund var grøten klar,og ikke svidd:)

På juleaften starter vi alltid dagen med deilig julefrokost.Jeg hadde laget deilig kabare,eggerøre,kakao osv,så det var deilig å få litt god mat i magen før julekvelden kom.I bakgrunn sto tv på,og jeg får julesteming bare å høre lyden fra Askepott.Så var det å dekke bordet,sette ribba og steika i ovnen og alt det andre som skal gjøres før vi kunne sette oss til bordet litt over kl 17:00. Maten var nydelig,og vi koste oss.

Så var det tid for pakker,synes det alltlid er koselig å bruke god tid så det ikke blir stress,vi byttet på å dele ut gaver og tantebarnet mitt Nicklas synes dette var stas,og han var så flink til å sitte å vente på at det var han sin tur til å åpne gaver.Tror det er viktig at man holder ungene litt igjen,sånn at det ikke bare blir mas og stress og at de skal lære seg å vente på tur..Ikke minst det å se at andre også får gaver og at det er koselig å gi. Nickals hadde laget verdens søteste dopapp kikkert til meg,så det fikk en fin plass på juletreet.

Det var også ekstra stas å feire jul med lille Oliver,han var med å åpna gaver i 45 min,men da var han så trøtt at det var godt vi fant senga.Vi fikk alle mye fint og det var koselig å få så mye fint til lillemann.
Gleder meg alerede til jula neste år,da blir det nok litt mere travelt med en gutt som løper rundt,men det får vi ta om et år:) nå skal vi kose oss i det nye året og ta vare på alle de fine øyeblikkene som kommer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar