tirsdag 12. januar 2010

Hjemmelaget barnemat



Mens jeg gikk gravid tenkte jeg ofte på dette med å kjøpe eller lage barnemat.
Man får jo kjøpt så mye godt i butikkhyllene,mange smaker,ferdig fylte glass og i ulike str og ikke minst at man vet at barnet får i seg de næringstoffene de trenger. Dette er også et fint alternavtiv når man er på farten og babyen hyler av sult og bare må ha mat nååå:)

Jeg har vært opptatt av at Oliver skal få smake min hjemmelagede mat før jeg begynner å kjøpe alt som finnes i butikken,mange begynner når de er 4 mnd og starter med smaksprøver,men dette ville jeg også vente så med dette til han nærmet seg 6 mnd. Da han var 5 1/2 mnd fikk han smake grøt for første gang,ble bare et par ts i begynnelsen også trappet vi forsiktig opp..grøt var godt:)
Så gikk vi fra 1 grøtmåltid til 2,så nå får han i 12 tiden og før leggetider.

Da han var 6 1/2 mnd fikk han smake middag for første gang,most potet,litt olje blandet med morsmelk erstattning.det smake på en måte som deilig potetstappe uten salt og smør,men dette falt ikke i smak nei..Så i over en uke har vi trent på å få ned potet,men tilslutt gikk det ned:)
Så var det over til gulerot,tenkte at dette også kansje ikke ville falle i smak,men jo da..han smatta og koste seg,og det var til og med litt klomper,men det var ingen sak:)

Så i dag har jeg laget barnemat å fryset ned i passe posjoner. Synes dette var veldig gøy og det er fint å vite akkurat hva han har fått i seg,hvor mye jeg har brukt av div potet/grønt og når dette går fint skal jeg tilsette kjøtt.

Det er mange som velger å kjøpe barnemat,og det er helt greit,men ofte er unnskyldningene at barnet ikke vil ha det..og det er jo også greit for det er bare sånn det er med barn,,nye smaker,farger,konsistens osv..Tror vi som foreldre må bruke litt mere tid,ikke være så utålmodige og vil de ikke ha mere en et par ts første gangen så er også det greit.
Jeg tenker liksom det at barnet vet ikke hva som finnes i butikkhyllene eller hva som er av smaker..dette er bare noe de må venne seg til og selv om ikke alt faller i smak er det viktig å ikke gi opp.
Tenker også hva man gjorde i gammledager..da kunne man ikke løpe ned på butikken for å kjøpe nye smaker eller mat så fort barnet lukket munnen og maten spruta utover.

Jeg har også vært opptatt av å sette mine smaksløker tilsiden og tenke på at dette er en munn som kun har smakt melk,grøt og nå starten på middager og enda flere smaker. Jeg har ikke blanda alt med en gang,men venner han til en og en smak så han får kjenne,smake og at jeg får fulgt med på hva han evt skulle ha reagert på.

Jeg har og kommer til å kjøpe ferdig mat på glass,er ikke imot det på noen måter,men jeg synes det er litt stas å lage maten selv og hvis man også skal tenke økonomisk er det mye penger å spare når man kjøper og lager maten selv for så å fryse det ned.

Jeg fikk et fint hefte på helsestasjonen,der det sto endel om kost og ernæring til disse små,så jeg har fulgt en grunnoppskrift uten kjøtt,så han får venne seg til grønnsaksmos først..senere kommer jeg til å tilsette kjøtt og flere smaker:)

Grunnoppskrift: ca 10 dl..

600 gram potet
300 gram grønnsaker
ca 2-3 dl kokekraft av potet/grønnsakvann elller morsmelk til å blande i maten.
3 ss olje.

Jeg hadde ganske mye poteter og grønt så jeg doblett oppskriften,olje skal man tilsette sånn at barnet får i seg de sunne fettstoffene og det er fint å ta vare på grønnsaksvannet som er fult av vitaminer som man tilsetter i maten for å få passe konsistens.
Jeg bruke en kjøkkenmaskin og fikk alt til å bli en fin mos.

Lykke til med kjøp eller hjemmelaget mat,barnet vil nok uansett rynke litt på nesen i starten,men ikke gi opp:)

Lager eller kjøper du mat?

8 kommentarer:

  1. Se der ja, ble masse god mat, da funka jo maskina som du ønsket :)) Detta blir bra...gleder meg til å lage mat til Sunniva, om en måned eller to så skal hun få smake også, morro! :)

    SvarSlett
  2. jeg brukte faktisk ikke den maskina jeg kjøpte,for jeg hadde vist en oppi skapet.he.he så den funka fint..ja det var morro..gleder meg til å lage mere.må bare få kjøpt mere som jeg kan fryse maten i.
    venter på at du skal få deg blogg assa;)

    klem

    SvarSlett
  3. Så flink du er :) Oliver er heldig som får hjemmelaget mat :)
    Vetle var så sær han. likte ingen av middagsglassene.. ingen,, jeg laget også hjemmelaget, men han likte ikke det heller.. er nok ingen god kokk jeg. hehe.. så her gikk det kun i morsmelk og grøt :)

    SvarSlett
  4. Ja noen unger er jo sære og vil ikke ha noen ting.Men når begynte han med middager da?

    SvarSlett
  5. I dag fikk han smake på det for første gang og det gikk ned på høykant:)så da får jeg bare lage mere:)morro

    SvarSlett
  6. Så flink du er! Det så veldig delikat ut :) Kjempefint at han liker det så godt også. Og som vanlig ser det ut som det du gjør er såå ordentlig ;) Du er min favoritt husmor.

    SvarSlett
  7. Takk for fine ord Lena:)

    he.he jeg må le av deg assa,er nok langt i fra en perfekt husmor,men gjør så godt jeg kan..men kunne ønske jeg kunne enda bedre:) ja maten ble veldig god,oliver liker maten,men synes det er lettere å gi han grøten..men den er jo bare helet glatt,så denne er det jo litt mere klomper i(ikke klopmer,men litt annen konsistens)

    Klem:)

    SvarSlett
  8. Hei Birgitte!
    Dette så jo meget bra ut, ble nesten litt inspirert til å lage selv jeg også:)Max har så vidt fått smaksprøve på grønnsakspurrè, men vil ikke gi han et helt måltid ennå. Så nå må jeg nok finne frem kjøkkenmaskina og grønnsakene så jeg kan ha i fryseren til han blir større!

    SvarSlett